Bent u exporteur of importeur? Dan maakt u met uw buitenlandse zakenpartner afspraken over het vervoer van de goederen. Door het afspreken van Incotermen weet u wie van beiden verantwoordelijk is voor het regelen van het vervoer en wie de kosten van het vervoer betaalt. En bij wie het transportrisico ligt.

Wat zijn incotermen?

Incotermen zijn internationale commerciële voorwaarden. Incotermen beschrijven alle taken, risico’s en kosten die horen bij de transactie van goederen van verkoper naar koper.

Deze voorwaarden werden voor het eerst gepubliceerd in 1936 en zijn een set van 11 regels die bepalen wie verantwoordelijk is voor wat tijdens internationale transacties/transporten gebeurt. De incotermen zijn opgesteld door de International Chamber of Comerce. Ze worden elke 10 jaar herzien. De laatste set dateert van 2020.

 

Waarom zijn incotermen belangrijk?

Incotermen zijn wereldwijd bekend en geaccepteerd, van in Canada tot in Zanzibar. Ze zijn een vereiste voor elke commerciële factuur en zorgen ervoor dat het risico van potentieel dure misverstanden wordt beperkt.

 

De drie meest voorkomende incotermen

EXW – Ex-Works (Af fabriek)

  • De koper draagt bijna alle kosten en risico’s tijdens het gehele verzendproces.
  • De enige taak van de verkoper is ervoor zorgen dat de koper toegang krijgt tot de goederen.
  • Als de verkoper toegang heeft, worden de goederen zijn verantwoordelijkheid (incl. het laden van de goederen).

Risico-overdracht: In het magazijn of op de plaats waar de goederen opgehaald worden door de koper.

DAP – Deliverd At Place (franco ter plaatse)

  • De verkoper draagt de kosten en risico’s van het transport van de goederen naar een afgesproken adres.
  • De goederen worden geclassificeerd als geleverd als ze op het afgesproken adres zijn aangekomen en klaar zijn om te lossen.
  • De verkoper regelt de douaneformaliteiten. De koper regelt de inklaring en eventuele rechten die erbij horen.

Risico-overdracht: Als de goederen klaar zijn om te lossen op het afgesproken adres.

DDP – Delivered Duty Paid (Franco inclusief rechten)

  • De verkoper draagt bijna alle verantwoordelijkheid tijdens het gehele verzendproces (alle kosten en risico’s van transport van de goederen naar het afgesproken adres).
  • De verkoper zorgt er ook voor dat de goederen klaar zijn om te lossen, hij voert de export- en importhandelingen uit en betaalt de eventuele rechten.

Risico-overdracht: Als de goederen klaar zijn om te lossen op het afgesproken adres.

Andere incotermen

CIP – Carriage And Insurance Paid To

  • Dezelfde verkopersverantwoordelijkheden als bij CPT met als verschil: de verkoper betaalt ook voor de verzekering van de goederen.
  • De verkoper is alleen verplicht om de minimaal mogelijke dekking te betalen.
  • Als de koper een uitgebreidere verzekering wilt hebben, moet hij deze zelf regelen.

Risico-overdracht: Wanneer de transporteur van de koper de goederen in ontvangst neemt.

DAT – Deliverd At Terminal

  • De verkoper is verantwoordelijk voor de kosten en risico’s van de levering van de goederen naar een afgesproken terminal.
  • Deze terminal kan een luchthaven, magazijn, weg- of containerdepot zijn.
  • De verkoper regelt de douaneafhandeling en lost de goederen bij de terminal.
  • De koper regelt de inklaring en de eventuele rechten die hiermee verbonden zijn.

Risico-overdracht: bij de terminal.

FCA – Free Carrier

  • Het is de taak van de verkoper om de goederen bij de transporteur van de koper te leveren op de afgesproken locatie.
  • De verkoper is ook verplicht om de goederen uit te klaren voor export.

Risico-overdracht: Wanneer de transporteur van de koper de goederen in ontvangst neemt.

CPT – Carriage Paid To 

  • Het is de taak van de verkoper om de goederen bij de transporteur van de koper te leveren op de afgesproken locatie. Wel van belang: de verkoper betaalt de leveringskosten!
  • De verkoper is ook verplicht om de goederen uit te klaren voor export.

Risico-overdracht: Wanneer de transporteur van de koper de goederen in ontvangst neemt.

FAS – Free Alongside Ship

  • De verkoper draagt alle kosten en risico’s tot de goederen naast het schip zijn geleverd.
  • De koper neemt het risico over en zorgt voor exportuitklaring en importinklaring.

Risico-overdracht: Wanneer de goederen naast het schip zijn geleverd.

FOB – Free On Board

  • De verkoper draagt alle kosten en risico’s tot de goederen aan boord van het schip zijn geleverd.
  • De verkoper regelt ook de exportuitklaring.
  • De koper draagt alle verantwoordelijkheid van zodra de goederen aan boord zijn.

Risico-overdracht: Wanneer de goederen op het schip zijn geleverd.

CFR – Cost And Freight

  • De verkoper draagt alle kosten en risico’s tot de goederen aan boord van het schip zijn geleverd.
  • De verkoper draagt ook de kosten voor het vervoer van de goederen naar de haven.
  • De verkoper regelt ook de exportuitklaring.
  • De koper draagt alle verantwoordelijkheid van zodra de goederen aan boord zijn.

Risico-overdracht: Wanneer de goederen op het schip zijn geleverd.

CIF – Cost, Insurance and Freight

  • De verkoper draagt alle kosten en risico’s tot de goederen aan boord van het schip zijn geleverd.
  • De verkoper draagt de kosten voor het vervoer van de goederen naar de haven en de verzekeringskosten.
  • De verkoper is alleen verplicht om de minimaal mogelijke dekking te betalen.
  • Als de koper een uitgebreidere verzekering wilt hebben, moet hij deze zelf regelen.
  • De verkoper regelt ook de exportuitklaring.

Risico-overdracht: Wanneer de goederen op het schip zijn geleverd.

Lees meer

Ziet u door de bomen het bos niet meer?

Geen nood, Widem Logistics heeft meer dan 40 jaar ervaring in import en export. Wij kennen de incotermen als geen ander en staan u bij met raad en daad. We gaan graag in gesprek met u.
Lees meer